Roll-Up

8 TIPS TIL DESIGN AF DIN NYE ROLL-UP

En Roll-Up er et effektivt medie, når du har et budskab du gerne vil ud med. Og et vigtigt redskab, hvis du gerne vil skille dig ud og gøre dig synlig på udstilling, messe eller til en event.

Og, den kan være en stor hjælp til at skabe synlighed omkring en kampagne i din forretning.

En god Roll-Up vil give dig synlighed og få dit budskab ud over rampen, hvis den designes korrekt.

Her kommer 8 tips til design af en god og effektiv Roll-Up

  1. Hvem er målgruppen? Som med alle andre marketing tiltag, skal Roll-Up’en passe ind i din kommunikationsstrategi. Tænk over hvem din målgruppe er. Og tænk over, hvad der får din målgruppe til at læse dit budskab.
  2. STOP-OP-OG-SE-HER effekt. Hvis du har brug for at folk stopper op og læser budskabet har du brug for en STOP-OP effekt. Det kan du eksempelvis gøre ved at skrive STOP! eller SE HER! og skriv det med STORT. Du må gerne “RÅBE”.
  3. Logo i toppen. Sørg også for at have dit logo i toppen. Det er vigtigt at have dit hovedbudskab i øjenhøjde. Hvad enten det er dit logo, dit slogan eller et billede af dit produkt, så tænk over, at det skal stå et sted, hvor det er mest synligt for den, der går forbi. Tænk i det hele taget oppefra og ned og fra venstre til højre. Modtageren er vant til at læse fra toppen og ned og fra venstre mod højre.
  4. Less is more! Husk, at det er begrænset hvor meget information modtageren kan nå at opfatte i forbifarten. Så begræns ordene, skriv enkelt og præcist og husk på, at uddybende information kan leveres af dit salgspersonale, med flyers eller måske på dit website.
  5. God læsbarhed! Brug store og letlæste skrifttyper, fx. Arial og Tahoma. Brug ikke skrifttyper med seriffer, som for eksempel Times New Roman. Skriftstørrelsen afhænger af den afstand budskabet skal læses fra. En huskeregel er, at ved en afstand på 1 meter skal teksten være 1 cm høj, på 10 meters afstand skal den være 10 cm høj.
  6. Billeder. Billeder er gode at have på din Roll-Up. Det giver et godt blikfang og forstærker dit budskab væsentligt. Men det er VIGTIGT at billederne har en god kvalitet. Altså, at det er gode billeder og at de har den nødvendige opløsning (tjek med trykkeriet). Har du ikke selv gode billeder findes der flere god billede-databaser, hvor du kan få gratis billeder, fx. https://pixabay.com
  7. Farver. Farver er at andet middel til et godt blikfang. Farver kan virkelig hjælpe dig til at blive synlig. Særligt rød og orange er gode til at fange opmærksomheden. Undgå gul og hvid sammen, da det er svært at læse på afstand. Også ved valg af farver gælder “Keep it simple”. Undgå for mange farver og sørg for, at de farver, du anvender passer til dit logo og den grafiske profil, din virksomhed har.
  8. CALL-TO-ACTION! Husk at inkludere et call-to-action. Hvad ønsker du modtageren skal gøre? For eksempel  “Læs mere på vores website”, “Tag en brochure”, “Mød os på  Facebook”, “Skriv dig op til vores Nyhedsbrev”, og lignende. Og sørg også for, at dine kontaktinformationer er med på banneret, for eksempel webadresse, social medie links, såsom Twitter eller Facebook, virksomhedsadresse og telefonnummer, eller i det mindste én af disse informationer. Kontaktinformationer er gode at placere i bunden af Roll-Up’en. Men de skal være lette at læse og nemme at finde.

Der er mange meninger om hvordan den perfekte Roll-Up bør se ud. Hvis du følger ovenstående råd kan du være sikker på, den vil fungere. Sæt også dit eget præg på den, det er vigtigt du selv kan lide den.

Tak fordi du læste med!

Har du kommentarer modtager vi dem med kyshånd. Videresend gerne de 8 tips til en ven, du tror vil være interesseret.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *