Reklameflag, gode tips til designet

Din virksomhed skal have sit eget reklameflag. Men du har aldrig før tænkt på, hvordan man laver det eller hvordan det skal se ud.

Kender du det? Så læs med her og få gode tips til, hvordan du designer et smukt logoflag.

Din virksomhed har fået en vis størrelse og tiden er inde til at få lavet virksomhedens eget flag, logoflag eller reklameflag (kært barn har mange navne).

Flaget signalerer hvad I hedder, hvor I bor og hvad I står for. Udover at være en form for vejviser kan reklameflaget noget andet og mere: det signalerer, hvordan I ser ud ved at eksponere jeres logo, og sammen med de øvrige omgivelser er flaget jeres ansigt udadtil. Flaget er med til at give omverden et førstehåndsindtryk af, hvem I er og hvad I står for. Derfor er det vigtigt, at flaget har det rette design.

Hvilke overvejelser bør du gøre dig, inden du beslutter dig for flagets udseende? Læs med her og få vores ekspertviden.

Flagets design kan deles op fire kategorier:

  1. Hvilken form skal flaget have?
  2. Hvor stort skal flaget være?
  3. Hvad skal være på flaget?
  4. Hvilket materiale vil være egnet?

 

Hvilken form skal reklameflaget have?

Det første du skal tage stilling til er formen. Skal det være et traditionelt flag i bredformat, også kaldet “flagformat”? Langt de fleste logoflag har denne form.

Eller skal det være et højformat flag? Mange nyere flag har dette format.

Du kan også vælge et trekantet flag, -en  vimpel, eller rettere en stander, som en bred vimpel hedder. Dette format bruges bl.a. af sejlklubber,  som alle har sin egen stander med klubbens logo. Også flere af vores store rederier anvender standeren, tænk blot på A.P Møller.

Det kan være du har præference for et af formaterne, men det er også en god ide at kigge på hvilket logo/budskab der skal på flaget. I nogle tilfælde er valget oplagt, hvor logoform og flagformat matcher godt. Består logoet fx af et meget langt firmanavn, vil det nok egne sig godt til at stå på højkant i et højformatflag.

I valget af flagformat skal du også være opmærksom på, at der kan være en begrænsning i forhold til, hvor meget plads der er rundt omkring flagstangen. Står flagstangen tæt på en bygning, i en række eller ø af flere flagstænger? I nogle tilfælde er der ikke meget plads, og højformatflaget vil være det eneste format, der er plads til. Med mindre der er mulighed for at flytte flagstangen eller montere en ny. Men så bliver det straks mere omfattende.

Hvor stort skal reklameflaget være?

Flagets størrelse afhænger af hvor høj flagstangen er. Afhængig af flagformat er der følgende tommelfingerregler:

Bredformatflag – højden på flaget skal være 1/5 del af flagstangshøjden

Er flagstangen 10 m høj skal flaget være 2 m. højt.

Højformatflag – højden på flaget skal være mellem 1/3 del og 1/2 af flagstangshøjden – afhængig af bredden på flaget.

Er flagstangen 10 m. høj kan flaget fx.være 330 x 110 cm. Men er flaget fx 500 cm bør det ikke være bredere end 75 cm. Hvis flaget er overdimensioneret i forhold til flagstangen ser det ikke blot forkert ud, det belaster også flagstangen kraftigt og du risikerer at den knækker.

Stander – længden på standeren skal være 1/3 del af flagstangen.

Er flagstangen 10 m. høj skal standeren være 110×330 cm lang.

Proportionerne i flagene, uanset format, skal nøje afstemmes i forhold til logo/budskab, så det ser harmonisk ud.

Hvad skal være på reklameflaget?

Det bedste råd her er: “Keep it simple”. Man bør tænke på, at flaget er et medie i bevægelse og er dermed ikke nær så læsbart, som fx et skilt. Flaget egner sig derfor godt til gengivelse af logo, som er let genkendeligt. Og det egner sig mindre godt til længere tekst-budskaber, som fx. webadresse, telefonnummer og lignende. Så lad telefonnummer og webadressen stå på skiltet og visitkortet – ikke på flaget.

 

Og hvad med farverne? Farven afhænger af flere ting. Er der fx retningslinjer for brugen af jeres logo, der skal overholdes? I mange logo-manualer har man på forhånd taget stilling til flagdesign. Eller man har besluttet en farvekode for sit logo, og om dette må gengives i negativt eller gråtoner mv. Har man en logo-manual bør den overholdes.

Har man ikke defineret det på forhånd, er der nogle retningslinjer, du kan følge:

Hvilke farver anvender virksomheden på andre medier?

Hvilke farver anvendes på virksomhedens webside?

Hold farvevalget ensartet og værn om logoet. Så opnår du den bedste genkendelighed.

I farver er der også meget symbolik. Det er fx ikke uden grund at mange virksomheder har valgt et blåt logo. Blåt symboliserer troværdighed. Læs mere om farvers symbolik her: farvesymbolik

Skal flaget have hvid bund eller farvet bund? Det kridhvide flag er smukt, når det er nyt (og hvidt). Det bliver hurtigt gråt, og du skal være forberedt på at udskifte flagene lidt oftere, når du vælger et hvidt flag. Et flag med en bundfarve vil se friskt ud i længere tid. Nogle kører med begge slags, og har fx. 3 flag hængende ved siden af hinanden. 2 med hvid bund (fx, hvidt med blåt logo), og et med farvet bund (blåt med hvidt logo).

Logostørrelse og placering: Logostørrelse og -placering i flaget er meget individuelt. De fleste vælger et midtplaceret logo, der fylder 70-75% af flaget. Det er vigtigt at der er noget “luft” i kanten, da flaget slides fra den dag det hejses i flagstangen. Så de yderste centimeter i flaget kan sagtens slides væk indenfor de første par måneder. Nogle vælger af samme grund at placere logoet lidt længere mod venstre, således at der er lidt mere luft til slid i højre side.  Er det højformat skal du også tage stilling til om logoet skal læses nedefra og op, eller oppefra og ned. Der er ingen regel for det, men der er en tendens til, at de fleste vælger at læse logo nedefra og op, og logoet har dermed “toppen” ind imod flagstangen.

 

Reklameflag – hvilket materiale vil være egnet?

Der findes efterhånden en del forskellige materialer på markedet, du kan vælge mellem. Dette er affødt af de forskellige trykmetoder, der er fulgt med den teknologiske udvikling. I dag er det således muligt, at producere bare et enkelt flag til en overkommelig pris, ved hjælp af digitalt print. Derfor kan man sagtens anskaffe sig et flag til sin virksomhed, selvom man blot er en lille virksomhed med et begrænset budget. Men som med alt andet hænger pris og kvalitet sammen. Da det endnu ikke er muligt at printe digitalt på “rigtig” flagdug, anvender man en tyndere stoftype kaldet strikket polyester, eller “knitted”. Resultatet bliver flot, men flaget er ikke nær så slidstærkt, som hvis det var trykt på vævet polyester, eller “spunpolyester”, hvor man udelukkende anvender den serigrafiske trykmetode. Du skal derfor overveje hvor lang tid du ønsker flaget skal holde. Er det blot en måneds tid til en kampagne? Eller er det 24/7 året rundt?

design flag laver gratis flagdesign til kunderne. Vi har mange års erfaring i at designe smukke flag til virksomheder. Og vi hjælper gerne helt fra begyndelsen.

2 replies
  1. Haiyong Liu says:

    Dear sir or madam We are two friends who will open a tea house (Flora Tehus) in Copenhagen. And we would like to ask some questions about our commercial flag We have our logo designed already and we want to have a flag on the wall outside our shop. Therefore we at wondering do you also have the service to install the flag? Also we would love to have a flag about 90cm*90cm, is it possible to have a size like that from your company? Thank you for your time and have a nice day! Best regards Haiyong Liu

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *